Zoeken

Hoe je zelfvertrouwen opbouwen?

Bijgewerkt op: 30 mrt.

Je zal dat kleine stemmetje in jezelf wel herkennen: Ik kan dat niet, ik ben niet slim genoeg, ik durf dat niet, ik ben te dik, wat gaan ze van mij denken,... Deze gedachten geven je een slecht gevoel en houden je vaak tegen om iets te doen of te zeggen. Maar hoe geraak je van deze negatieve gedachten van af?


75% heeft soms te weinig zelfvertrouwen?


Wist je dat 75% van de bevolking af en toe last heeft van te weinig zelfvertrouwen? Je bent dus helemaal niet alleen. Je zelfvertrouwen schommelt immers. Op bepaalde momenten heb je veel te weinig zelfvertrouwen en op andere kan je heel de wereld aan. Het kan ook zijn dat je er op bepaalde vlakken last van hebt en andere volledig niet. Vaak spelen negatieve gebeurtenissen in het verleden een rol zodat je in vergelijkbare situaties je geloof in jezelf helemaal kwijt bent.


Gevolgen van een gebrek aan zelfvertrouwen?


Is het oké om soms te weinig zelfvertrouwen te hebben? Nee! Het is zelfs één van de slechtste dingen die je jezelf kunt aandoen, want gebrek aan zelfcompassie leidt volgens onderzoek tot angststoornissen, een laag zelfbeeld en zelfs fysieke klachten. Je negatieve gedachten maken je letterlijk ziek.


Hoe meer zelfvertrouwen krijgen?


Het goede nieuws is dat dat volledig in jouw handen ligt. Het is een overtuiging die jij hebt dat je niet goed genoeg bent, iets niet gaat kunnen of zeggen. Die overtuiging zit in je hoofd. Niemand ziet die. Het zijn geen kleren of uiterlijke kenmerken. Het zit alleen in JOUW hoofd en dus jij bent de enige die er iets aan kan veranderen.


5 tips voor meer zelfvertrouwen


  1. Fake it till you make it

Omdat anderen je gebrek aan zelfvertrouwen niet kunnen zien, kan je doen alsof je heel zeker ben. Uit onderzoek blijkt dat dit echt helpt. Zet je mooi recht, haal diep adem, kin omhoog en handen in je heupen. Doe dit enkele minuten voordat je een presentatie moet geven, gaat solliciteren of op date gaat.


2. Analyseer je negatieve gedachten


Als je weinig zelfvertrouwen hebt, projecteer je vaak het gedrag van anderen op jezelf en denk je dat het aan jou ligt. Maar vaak is dat helemaal niet het geval en heeft het niets met jou te maken. Probeer daarom minder vaak je gevoel bij de situatie te betrekken en kijk naar de feiten. Vervang de zin "ik denk...." door "ik weet..." of "ik zie...." en vul het niet zelf in. Is het een geit of een bedenksel van je eigen hoofd?


3. Positieve bevestiging

Als je de negatieve gedachten gelooft dat je niet goed genoeg bent, dan ga je overal bewijs zien dat dat inderdaad het geval is. Maar je kan dit omdraaien. Geef geen aandacht aan de negatieve dingen, maar focus op de positieve. Vertel tegen jezelf de volgende dingen: "ik kan dit!", "ik ben goed genoeg", "ik heb controle over mijn eigen leven", ik heb voldoende kennis",... Hoe meer je dit doet, hoe meer je dit ook gaat geloven.


4. Stop met vergelijken en kijk naar je eigen kwaliteiten

De overtuiging die in ons hoofd zit is meestal gebaseerd op een vergelijking. We vinden de ander mooier, slimmer, beter, mondiger, sterker. En ja, er zal altijd iemand zijn die op een eigenschap in jouw ogen beter zal zijn, maar de perfecte mens bestaat niet. Door te denken dat je overal goed in moet zijn, faal je eigenlijk continu. Sommige mensen zullen inderdaad beter scoren op die eigenschap, maar dat betekent ook dat jij andere kwaliteiten hebt, die zij niet hebben. Stop dus met vergelijken en bekijk jezelf positief. Bedenk waar jij op uitblinkt en waar jij trots op mag zijn.


5. Geef jezelf complimenten


Heb je het al eens zo bekeken? Ook al gaat het misschien niet altijd goed, je bent wel altijd goed bezig. Wees zacht voor jezelf en leer jezelf om positiever over jezelf te zijn. Maak er een gewoonte van om elke dag 3 positieve dingen over jezelf te kunnen zeggen. Doe dit gedurende minstens 3 weken en je zal zien dat je vanzelf positiever over jezelf zal denken.


Hoe een extra boost geven aan je zelfvertrouwen?


Als je deze tips toepast kom je zeker al een stap verder. Heb je toch het gevoel dat het veel dieper zit en dat je extra hulp kan gebruiken?


Neem dan deel aan deze online do-it-yourself coaching: "Hoe je zelfvertrouwen vergroten" waar ik dieper in ga op het probleem, waar je gebrek aan zelfvertrouwen juist vandaan komt en wat je eraan kan doen. Neem zeker papier en pen klaar want het is een heel praktische en concrete training.

Wil je een heel persoonlijke sessie, dan help ik je graag verder in een één-op-één online coaching sessie waar we juist bekijken waar jij op vast loopt. Boek gerust een gratis kennismakingsgesprek om te bekijken hoe ik je kan helpen.


Veel succes,


Ann


0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven