Zoeken

Hoe beter omgaan met stress?

Bijgewerkt op: 6 apr.

Voel jij je ook zo gespannen? Heb je last van hoofdpijn of hyperventilatie op stress momenten? Zit je hoofd soms overvol en weet je niet meer wat eerst te doen? Is de dag voor jou te kort om alles rond te krijgen? Dan heb je te maken met stress!


Iedereen krijgt te maken met stress, dat is helemaal normaal. Maar langdurig blootgesteld worden aan stress, kan fysieke en mentale klachten geven, dus dat moet je absoluut vermijden.

Maar hoe ga ik nu beter om met stress? Wat moet je doen om stress te reduceren? Wat kan je doen als je stress voelt? Dat lees je hieronder:


Ben je bewust van stress?


Je To-do lijst is ongelofelijk lang. Je weet niet waar eerst te beginnen, dus je vliegt erin en probeert zo veel mogelijk gedaan te krijgen. Zonder stoppen van het één op het ander. Zonder rust te nemen en stil te staan. Je lichaam geeft stress aan op verschillende manieren, dus neem af en toe eens tijd om bewust te worden van de stress en naar je lichaam te luisteren.


Als je stress voelt, neem dan even 5 minuten pauze en luister naar je lichaam. Wordt je echt bewust dat je stress hebt. Waar voel je de stress? En dat hangt echt van mens tot mens af. Is het in je hoofd, keel, borst, buik,...? Focus je op die plaats en neem 10 keer heel diep adem. Voel hoe de stress toch even verdwijnt.


Schrijf de stress van je af en stel prioriteiten?


Veel mensen die stress hebben, hebben een heel lange to-do lijst in hun hoofd. De ene gedachten is nog niet overdacht of de volgende vliegt er al tussen. Allemaal zaken die je moet doen en die je niet mag vergeten. Hoe ga je nu aan de slag met al die gedachten en wat moet je eerst doen?


Neem even de tijd om alles wat in je hoofd zit op een blad papier te schrijven. Schrijf elke gedachte, elke taak, elk verlangen op. Het gewoon opschrijven van al wat er in je gedachten spookt zal je al helpen om rustiger te worden. Je hebt alles opgeschreven. Het is uit je hoofd en staat nu op papier. Daarenboven kan je nu ook niets meer vergeten.


Ga nu nog een stap verder. Bekijk de lijst nu eens heel aandachtig. Welke taken zijn belangrijk en welke kunnen nog wel even wachten? Maak dit onderscheid in je lijst. Kijk dan naar de taken die heel belangrijk zijn en stel prioriteiten. Zet elke taak in een volgorde van belangrijkheid. En dan weet je nu aan welke taak je moet beginnen. Op deze manier kan je ook focussen op de taak waarmee je bezig bent en ben je niet bezig met al je andere gedachten.


Moeten versus willen bij stress


Als je stress hebt hebt, denk je dat alles moet. De stress zit zo hoog omdat er geen einde komt aan het MOETEN doen van dingen. Maar is dat zo? Bekijk je to-do-lijst en ga eens na of je al die dingen MOET doen. Als je een onderscheid kan maken tussen de taken die je moet doen en de taken die je wil doen, dan zal je to-do lijstje korter zijn en zal de stress vanzelf verminderen.


Hulp vragen bij stress


Herken je dit gevoel: ik moet nog zoveel doen. Er komt geen einde aan alles wat ik moet doen? Maar is dat zo? Moet JIJ dat doen?


Stel jezelf de vraag of iemand anders die taak kan uitvoeren? Is het echt iets dat JIJ moet doen? Wie kan je hierbij helpen? Aan wie zou je hulp kunnen vragen?


Hulp vragen is inderdaad niet altijd gemakkelijk, maar kijk eens naar jezelf...jij helpt toch ook graag anderen? Zouden anderen dan niet graag iets voor jou doen? Bekijk je lijst eens en bekijk voor welke taken je wel hulp zou kunnen vragen. En probeer het gewoon eens... Wat is het ergste dat ze zouden kunnen antwoorden? Nee? Wel dan sta je even ver als nu, dus wat heb je te verliezen...?


Wat als stress je toch te veel wordt?


Als je deze tips toepast kom je zeker al een stap verder. Heb je toch het gevoel dat het je allemaal te veel wordt en dat je extra hulp kan gebruiken?


Dan help ik je als coach graag verder om je beter te leren omgaan met stress en dan zoeken we samen een oplossing voor je persoonlijke problemen in een persoonlijke coaching sessie. Dit kan live in Antwerpen of online via zoom. Boek hier gerust een gratis kennismakingsgesprek en laat de stress niet de bovenhand krijgen

I

Veel succes,


Ann


0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven